Gezondheid

Zo word je sneller een ochtendmens

Je hebt een hekel aan een vroege wekker en weet als geen ander hoe de snooze knop werkt. Het liefst word je zo laat mogelijk wakker en stap je pas rond het middaguur je bed uit. Als je deze dingen herkent, kunnen we wel vaststellen dat jij geen ochtendmens bent. Wil je echter wel eens energiek en fit wakker worden als je wekker vroeg gaat? Er zijn een aantal trucjes die jij kunt toepassen om ervoor te zorgen dat je sneller een ochtendmens wordt. En nee, hierbij wordt niet direct verwacht dat je van een avondmens naar een compleet ochtendmens verandert. Dat zal namelijk lastig gaan. Toch zijn er een aantal dingen die jou erbij kunnen helpen om de ochtenden meer dragelijk te maken. Welke dingen dit zijn? Wij vertellen je het in dit artikel!

Op tijd gaan slapen

Klinkt natuurlijk logisch, maar als jij een echt avondmens bent kan dit lastiger zijn dan je denkt. Jij bent namelijk juist in de avond energiek en hebt dan waarschijnlijk geen zin om vroeg je bed in te duiken. Als je echter een vroege wekker hebt de volgende ochtend, is het wel een goed plan om op tijd te gaan slapen. Hoe later je namelijk gaat slapen, hoe meer vermoeid je bent de volgende ochtend. Probeer daarom een soort ritme te creëren. Heb je vaak een vroege wekker? Ga dan iedere dag rond dezelfde dag op bed en zorg dat je minimaal 7 tot 9 uur slaap pakt per nacht. Als je een ritme creëert zal je merken dan het na een tijdje bijna vanzelf gaat en dat je het vroege opstaan ’s ochtends een stuk minder erg vindt. 

Leg je telefoon weg 

Een boosdoener als het gaat om laat slapen, is uiteraard de telefoon. Door het felle licht van de telefoon is de kans groot dat je niet snel in slaap valt. En dit zorgt er dan weer voor dat je de volgende ochtend moe wakker wordt. Leg daarom je telefoon op tijd weg. Ga niet net voordat je van plan bent te slapen nog even zitten scrollen op social media of appen met wat vrienden. Probeer je telefoon minimaal een halfuur voordat je gaat slapen weg te leggen. Zo krijgen jouw ogen rust en zal je sneller in slaap vallen. Zet ook de nachtmodus op je telefoon aan, zodat je niet gestoord wordt tijdens het slapen. 

Stop met snoozen

Als de snooze knop jouw beste vriend is en je wilt graag meer energiek zijn ‘s ochtends, is het tijd om dit te veranderen. Snoozen is natuurlijk heerlijk, maar om ’s ochtends het meest productief en energiek te zijn is het verstandig om direct na je eerste wekker je bed uit te stappen. En ja, we begrijpen dat dit lastig kan zijn als je dit niet gewend bent. Toch is het zeker de moeite waard om te proberen, want je zal zien dat wanneer je dit doet je ’s ochtends veel actiever en fitter bent. 

Begin de dag goed

Als jij niet echt fan bent van vroege ochtenden, kan het een goed idee zijn om de dag met wat leuks te starten. Weg dus met die vreselijke toon als wekker. Kies er bijvoorbeeld voor om jouw favoriete liedje in te stellen als wekker. We weten zeker dat je dan een stuk vrolijker wakker wordt!

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Back to top button